Alyn2018 #6 Italië

Italië 22-5

Het is zover , onze eerste reis voor Alyn ( www.alyn.org) gaat beginnen. Nadat we vorige week de heuvels en bergen van Limburg hebben beoefend ,nu dan het echte werk in Toscane. Hoewel de Amstel Gold race ( zie vorig blog ) ook niet mis was. Vliegen naar Pisa en worden daar opgehaald door Martin. Martin en Jenny zijn ook dit jaar weer de motoren( maar dan fiets wise) achter de Italfun dagen, dit jaar geholpen door Tim. Martin heeft aan het begin van het jaar een groot fietsongeluk gehad en het was niet zeker of hij volledig hersteld zou zijn om mee te kunnen. Tim , ook een in Italië woonachtige Nederlander die met Alyn meefietst, bood meteen aan om in te vallen. Gelukkig is Martin zo goed hersteld dat hij “gewoon” weer mee kan doen. We zijn onderweg naar Schiphol als we een sms-je krijgen dat de vlucht vertraagd is , door stakingen vaan de luchtverkeersleiders in Frankrijk. Maurits, Daphna , Jaron en ik wachten geduldig , we hebben tenslotte vakantie. Uiteindelijk vertrekken we 2,5 uur later dan gepland. Het regent in Nederland ondanks de mooie weersvoorspellingen , dus we verheugen ons op Toscane. Maar de piloot verteld ons na anderhalf uur vliegen dat het ook in Pisa regent.Nou , ja morgen zou het wel mooi weer worden en daar vertrouwen we dan maar op. Bij aankomst worden we opgewacht door Martin, Arnold en Paul. Paul zijn fiets is gisteren niet meegekomen vanuit Rotterdam en zou een half uur na onze aankomst aankomen.Maar ook die vlucht heeft vertraging. Als uiteindelijk de fiets uitgeklaard is willen ze hem van achter de douane meenemen. Nou dat gaat zo maar niet. Daar moet speciaal een douanebeambte voor komen om hem over te dragen. Absoluut een gevalletje van de paarse krokodil reclame. We wachten , Paul probeert via de achterkant van de douane zijn fiets te pakken te krijgen , maar nee is nee. Uiteindelijk na anderhalf uur nadat de fiets geland is krijgen we hem mee.

We laden alle fietsen in het busje dat door Martin bestuurd wordt en gaan richting Forte dei Marmi.

Eerst naar Biemme Bike , waar we onze fietsen afgeven, om ze de volgende dag weer helemaal kant en klaar mee te kunnen nemen. Dan naar het Primula hotel waar we vorige jaren ook al gezeten hebben. Daar zitten ook Jenny en Aad die al eens eerder met ons gefietst heeft en Julia. Het is een klein hotelletje , prima kamers met een heerlijk ontbijt voor een zeer schappelijke prijs. Forte dei Marmi is een hele chique  badplaats waar veel Milanese Italianen komen. Het heeft een hoog P.C. Hooftstraat gehalte. Martin en Jenny hebben een eindje rijden een restaurant gereserveerd. Weet weer meteen waarom ik me zo op het Italiaanse eten verheug. Het voorgerecht vis op dun geroosterde brood , de sardientjes, de zelfgemaakte spinazie ravioli  en de stokvis met tomatensaus , waren werkelijk om je vingers bij af te likken.

We rijden na 23.00 weer richting hotel en gaan slapen. Morgen komt de rest van de groep , per auto of vliegend .

23-5

Woensdag is een marktdag in Forte, Er is een optie om al 50 km te gaan fietsen met een berg , of naar de markt. Alhoewel het eten van gisterenavond genoeg aanleiding geeft om te gaan fietsen , ga ik toch met Guya en Daphna naar de markt. Maurits , Daphna en ik hebben besloten om na de markt naar Viareggio te fietsen , waar een lekker ijstent is. Martin vindt dit te grappig voor woorden, maar 20 km heen en terug. Nou ja , gewoon even om het gevoel weer te krijgen. Bij het ophalen van mijn fiets blijkt mijn voorwiel er omgekeerd in te zijn gezet , waardoor het metertje niet loopt. Gelukkig krijgen Daphna en ik met vereende krachten het wiel los en draaien het om. Na de markt , nee echt niets gekocht , gaan we richting Viareggio. Paul, Martin, Arnold en Jaron komen net aanfietsen als wij de straat oversteken.

Jacques , Arnold, Paul, Jaron, Marijke en Martin.

Marijke en Jacques zijn wel mee geweest, maar hebben de terugweg op hun eigen tempo gefietst. Jaron besluit met een ijsje in het vooruitzicht toch nog maar even met ons mee te fietsen. Het is één lange weg en ik rijd voorop, kan hier de weg niet kwijtraken. Het is een weg langs het strand, we rijden keurig op het fietspad , maar niet iedereen is gewend dat daar werkelijk fietsers rijden. Wordt dus aardig wat gebeld met mijn fietsbel en in mijn beste Italiaans ,ho ho , geroepen. De ijskoffie , bolletjes vanille-ijs waar je de espresso over moet gieten, is absoluut de moeite waard. Wat zijn de Italianen in het algemeen toch mooi gekleed. Er komt een dame op ons af en bewonder haar jurk. “Komen jullie uit Israël “, helaas weet je tegenwoordig niet hoe je daar op moet reageren. “Ik zag jullie Alyn shirts en ik ben een grote sponsor van Alyn”. Nou is dat even toevallig. Mw. Ariella Cassuto woont in Livorno en is ook wat aan het drinken bij Fappano, met een Australische vriendin.

Judy, Daphna , mw. Cassuto, Maurits en Jaron

We worden meteen uitgenodigd voor de volgende avond , ze heeft een feest bij haar thuis. Dit gaat het waarschijnlijk niet worden , hopelijk zien we haar in oktober bij Alyn in Israël. Fietsen weer terug naar het hotel en gaan nog even naar het strand. Paul laat zich masseren en de rest van de mensen die van alles willen verkopen hebben minder geluk bij ons. Robin, Noemi en Mike zijn met de auto aangekomen. En via de whatts app horen we dat Marion, Joseph,Shimon, Bernard , die voor het eerst in Italië meefietst, en David ook geland zijn. Vanavond weer ons openingsdiner aan het strand .

Jenny, David, Bernard, Shimon, Maurits, Marijke en Jacques

Daphna, Robin,Tim,Julia, Aad en Paul

Jaron, Judy, Joseph, Arnold, Marion, Guya, Mike en Noemi

Kortom morgen moet er echt flink gefietst worden. We gaan naar Pisa , wordt vast een belevenis.