Alyn 2017 – Israël # 4

31-10-2017

Vandaag weer een dag met bergen. Een deel is hetzelfde als gisteren , dus weet min of meer wat me te wachten staat. Lange klim naar boven , op mijn laagste blad in de laagste versnelling, afslag Gamla Routes zijn te vinden op www.alynride.org . Eén van de fietsenmakers heeft al veel banden gecheckt en zo nodig opgepompt . Werkelijk de service is buitengewoon. Iedereen is vriendelijk en behulpzaam. Er staan helpen ook veel vrijwilligers , soms om je aan de kant aan te moedigen als echte cheerleaders , gemiddelde leeftijd is hoog , dus verwacht daar niet te veel van. Ze staan met flessen water, zonnebrand en energierepen en alle andere dingen die je eventueel nodig mocht hebben , zoals bijvoorbeeld regencapes. De weg is lang  en zwaar , focus me  steeds op een  top van een berg .

Als ik heel langzaam ga probeer ik inte schatten hoeveel witte strepen op de weg dit zijn. meestal probeer ik tot 50 te tellen, de ene keer telik aan het begin van de streep en soms aan het eind. Maar spiek meestal eerder omdat je toch hoopt dat je er eerder, verder bent als gedacht. Er doemt een lange weg voor ons op , de top is goed te zien. Potjandorie dat is een eind, maar volgens de Amerikaan die naast me rijdt lijkt het erger dan het is, nou vooruit dan maar. Hij had echter niet gezegd, dat daarna nog veel meer toppen zouden komen. Gisteren kon ik het , dus vandaag moet het me ook lukken.Het zweet loopt onder mijn bandana door in mijn oog, dat zout is niet echt ideaal , maar waar hebben we het over. Marja komt naast me fietsen en zij heeft muziek aan. Dus zingen we maar even wat Ajax lijfliederen , zoals met bloed , zweet en tranen van Andre Hazes en everything is gonna be alright, dus daar gaan we voor . Daar snapt natuurlijk verder niemand wat van , maar vinden het leuk dat we nog wat adem over hebben om te zingen. Als we helemaal boven zijn is er een pitstop.Alles staat klaar en er zijn deze keer zelfs Japanse appels.

Het is allemaal zo knap en professioneel georganiseerd ,echt grote klasse ! Nog een stuk naar de lunch waar nog een klim van 6 km bij zit. Je voelt nu wel dat je drie dagen achter elkaar hebt gefietst als ik weer op mijn zadel ga zitten. Het gaat rustig aan , maar kan gewoon doorfietsen en ook nog van de omgeving genieten, Als we bij hetzelfde punt aankomen waar we gisteren een pitstop hadden , ben ik bijna high dat het zo goed gegaan is. Sta naast Aron , die ook dit jaar voor de vijfde keer meedoet, Dus  morgenavond krijgen wij ons gele Alyn jasje.

Keith uit Pittsburg

Aron uit the big apple Becky uit New York  En onze eigen Benjamin nu uit Ranana ( Israël)                                                                                 Dit krijg je als je 5 keer hebt meegedaan en voor alle extra jaren krijg je een jaartal welke je dan letterlijk op je mouw kan spelden , vastmaken. Een jasje waar je helemaal niets mee kan , maar voelt wel aan als een beloning. Bij de lunch staat Zagny

, één van de jonge vrijwilligsters. Een groep Amerikanen heeft sokken Superwoman sokken aan, het is vanavond Halloween. Oké, geen trick and treat bij ons . Bij ons zit ook Mark , oorspronkelijk uit Canada, we kennen hem omdat hij eigenlijk altijd fietst met Crocs aan, deze keer niet.

Joseph,Vera,Mike,Frank,Joeda,Arnold, Yossi,Bernard, Mark, Marion

Na de lunch voegt de touring zich weer bij ons, nog 40 km te gaan, met nog een pittige klim en dan een hele lange afdaling. Krijgen af en toe ook wat berichtjes van de off-road Nederlanders, dat is echt andere koek. Natuurlijk schiet er bij ons ook wel eens een ketting af of is er een lekke band , maar zij fietsen op onverharde wegen , heuvel op en af, bikkels zijn het . Ook dit gedeelte gaat langzaam maar zeker goed. We fietsen op de Golan hoogvlakte , vlakbij Syrië. Hoor bij een aantal huizen bovenaan de weg een hond blaffen, maar hoor ook schoten. Nu zijn er hier wel veel legerbasissen , kan dus een oefening zijn , maar kunnen ook vuurgevechten in Syrie zijn. Niet veel verder staat er een auto van de UN,de militair staat ernaast te klappen. Daar het een makkelijk te fietsen weg is en ik Arnold zie staan stop ik even om een foto te maken.

De man komt ut Bhutan en blijkt net in Nederland te zijn geweest. Na complimenten van hem , vraag ik hem maar even Israël / ons veiligheid te geven. We fietsen even samen op , maar Arnold is zo’n goede fietser  , die moet lekker ook zijn eigen tempo fietsen , en weg is ie . We wachten tot iedereen er is voordat we aan de afdaling gaan beginnen. En dan moeten we nog even wachten totdat de wegen worden vrijgegeven. De politie zorgt dat alle zijwegen geblokkeerd zijn met motoren of auto’s , zodat wij in één keer kunnen doorrijden, een waanzinnige uitgebalanceerde organisatie, Er zijn ook enkele politieagenten die ik herken van voorgaande jaren, ook zij vinden het leuk om dit voor Alyn te doen. Gaan nu de berg weer af richting hotel .Politieauto voorop en wij er achteraan.  Het is zwaar bewolkt en best wel fris, maar mijn jasje ligt in de day bag car. Maar zal zo wel weer warm worden. Eerst nog even door een plaatselijke regenbui, grote druppels , maar duurt niet lang. Wel voorzichtig verder , want gladde wegen kunnen snel glad worden. Het gaat hard , kijk even op mijn metertje en begrijp dat ik normaliter net  zo snel autorijd.Gelukkig zijn ze hier geen fietsen aan het scannen voor snelheid. Hoor op een gegeven moment een flinke knal van een klapband , voel niets maar check toch even , zie iemand naar de kant gaan. De fietsenmakers rijden mee , dus die lossen het wel op. verder naar beneden staan er ineens twee mensen uitgebreid te zwaaien, blijken Henriette en Ben te zijn , die hier ook op vakantie zijn. Dat is leuk zo in de middel of nowhere. Verder naar beneden , waar we weer wachten totdat iedereen er is en de weg naar het hotel wordt vrijgegeven. Nog maar een paar kilometer en weer komen we droog aan. Stap van mijn fiets af en voel de spieren  mijn bovenbenen. Vanavond weer koffer inpakken , want morgenmiddag na de tocht hier in de buurt gaan we met bussen naar Jeruzalem en zien we daar alle vijfdaagse deelnemers . En daar gaan we ook een feestje van maken !

Bedankt voor het lezen en de goede vibes sturen , tot morgen ,

Judy

5 gedachtes over “Alyn 2017 – Israël # 4

1. Lieve Judy,
    Wat heb ik weer genoten van je leuke verhalen en prachtige foto,s .
    Nog eventjes en jullie zullen fluitend de eindstreep halen, daar ben ik van overtuigd.