ALyn 2016#23 Woestijn

Woestijn

8-11-2016

Gisterenavond nadat we heerlijk gegeten hebben bij de bedoeïenen kregen we een presentatie van Brenda. Zij liet in een diapresentatie zien wat voor ontwikkelingen de kinderen meemaken in Alyn, en wat er met het geld dat we vorig jaar opgehaald hebben gedaan is. Zo is er een tuin programma gestart ,waarbij de kinderen therapie krijgen door bijvoorbeeld een plantje water te geven. Er zijn in de tuin ook verschillende niveaus , zodat de kinderen ook kunnen leren om op een oneffen grond te kunnen lopen De geneesheer directeur , welke een dame is Maurit Be’eri, kregen we te horen welke innovatieve ontwikkelingen er voor de kinderen worden gepland. Het project heet Alynovation. Een ontwikkeling laboratorium waarbij ze o.a. met een 3D printer proberen om de hulpmiddelen specifiek voor één kind te maken. En alle nieuwe ontwikkelingen willen ze wereldwijd gaan delen , zodat de 100 miljoen gehandicapte kinderen in de wereld gebruik kunnen maken van deze nieuwe technieken en ontwikkelingen. Verder werd er een video vertoond van een verstoten jongetje met een spierdystrofie die door een vrijwilligster waanzinnig is opgevangen en begeleid . Uiteindelijk heeft ze dit gehandicapte kind kunnen adopteren en mee naar huis genomen . Met alle zorgen en apparaten die daarvoor nodig zijn . Ook een video van een Palestijnse jongen die door een steekvlam thuis ernstig verbrand was . Hij is naar Alyn gekomen om te revalideren, nadat hij in het ziekenhuis uitbehandeld was. Hij was voor het ongeval een fanatieke fietser .Hij heeft meerdere huidtransplantaties moeten ondergaan . maar hij is mede door de Nederlandse fysiotherapeut Coos weer op de fiets geklommen. Vorig jaar heeft hij een deel meegefietst , dat kan dit jaar niet omdat er nog meer operaties gepland zijn dit jaar . Hij hoopt volgend jaar weer mee te kunnen fietsen. Verder nog het verhaal van een gehandicapte jongen die dit jaar alle vijf dagen op een tandem met een begeleider meefietst. Dit zijn natuurlijk al hele indrukwekkende verhalen . Maar toen de kinderen , ouders en begeleiders ook aanwezig bleken te zijn kregen ze allemaal een staande ovatie. Om het dan droog te houden is moeilijk. Bij deze update presentatie zijn alle fietsers aanwezig. Alle Nederlanders zijn dan meestal met iets oranjes gekleed.

img_4025 Tim en Martin

Leuk om Joey en Amit, Ron en Ingrid, Paul, Gerard,Martin en Yaron weer te zien. Met de bus weer 45 min terug. Wekker om 6.00 uur. We worden met de bus naar een andere opstapplaats gebracht. Onderweg zien we de challenge riders met een noodgang langs ons fietsen. Alle fietsen staan weer keurig klaar , evenals de fietsenmakers die als je een probleem hebt dit ter plaatse verhelpen. Mijn fietst staat vlakbij de tandem van Galith(blind)en Meïr. Complimenteer ze nogmaals met hun doorzettingsvermogen en vraag of ik met ze op de foto mag .

.Beginnen bij Rotem en fietsen naar Yerucham via Dimona. Het eerste gedeelte fietsen we redelijk vlak en dat is echt goed te doen .Na 25 km nemen we afscheid van de touring fietsers. Maar voor de lunch moeten we nog een aardige klim maken. . We gaan richting de grote krater van Mitspe Ramon . Maar eerst moet een deel van de groep nog wachten, omdat het treintje dat maar éénmaal per dag langskomt , op dat moment voorbij tuft.

In de krater krijgen we een korte uitleg over de verschillende kleuren zand die daar voorkomt. Prachtig , ook bijzonder dat er vogeltjes rondvliegen in deze kurkdroge woestijn. We worden verrast door waterijsjes. Het blijkt 36 graden te zijn .Buitengewoon hoe alles dit jaar weer georganiseerd is.

img_4036img_4037img_4039img_4040

Er komt weer een behoorlijke klim aan. Voel me beter dan gisteren en wil het wel gaan proberen. Het is zeven km lang waarvan ongeveer vijf km zwaar. Stijgingspercentage weer van 7-11%. Het eerste gedeelte is goed te doen en ben blij dat ik in ieder geval weer wat extra km erop heb zitten. En dan komt het echte werk. Probeer niet teveel omhoog te kijken , want al snel zie ik de snelle jongens en meisjes al een stuk boven me. Ook de haarspeldbochten doen vermoeden dat het ver en stijl naar boven is. Maar elke meter is er één en de tip van Daphna is om de strepen op de weg te tellen. Dat heb ik vorige jaren ook gedaan . Bedenk dan na hoeveel strepen ik weer mag kijken hoe ver het nog naar de volgende top is. Stel me in op 25 , maar dat is te weinig. Ga dus maar door zonder te tellen en me te concentreren op mijn voetenwerk. Niet alleen maar trappen , maar ook trekken aan de pedalen. Stel wel steeds doelen. Als ik bij dat bordje ben zal ik eventueel even mogen stoppen . Als ik nog adem over heb neem ik het volgende doel in gedachten een grotere acacia boom of zo. Op een gegeven moment zie ik behoorlijk wat mensen lopen, maar trap nog zwaar ademend door. Iedereen puft en steunt om me heen. Maar er zijn natuurlijk ook behoorlijk wat mensen die al ver vooruit zijn . Ook ik stap af en probeer eerst het geklop in mijn hoofd en dan mijn hartslag naar beneden te krijgen. Toch maar een stuk lopen , maar ook dat is zwaar voor je kuiten vooral. Neem wat te drinken en stap weer op . Maar bij de steile bochten ga ik weer lopen. Kom Frieda uit Canada weer tegen. Zij weet ook mijn naam nog en stimuleert me om toch weer op te stappen, het werkt .Op een gegeven moment staan twee vrijwilligers met flessen water om ons nat te spuiten. Een oude bekende weet wel dat Nederlanders daar altijd wel voor in zijn , dus ik krijg de volle laag.Kom Meïr en Galith tegen en we stimuleren elkaar om door te zetten. Uiteindelijk kom zie ik, terwijl ik nog op de fiets zit, de top en de mensen die al boven zien. Jeetje ,wat geeft dat een kick , ben ik trots op mezelf.

img_4050 girlpower!

Nu nog een stuk naar beneden voor de lunch.We gaan door Yerucham en moeten rustig fietsen , omdat nog niet alle wegen afgesloten zijn .Levert wel pijn in mijn nek op. Ongelofelijk, maar daar staan , bij het Yerucham meer ,naast de bekende broodjes , komkommer en tomaten etc. ook grote bakken spaghetti. Nou dat gaat er echt wel in . Als ik een foto maak van degene die dit allemaal klaar maakt vraagt hij of het voor de Vogue is. Moet hem helaas teleurstellen, Sport illustrated vindt hij ook goed.

img_4054img_4055img_4071 Daphna,John,Marion,Joeda,Vera,Judy, Marijke en Jan img_4069Tomer

img_4076img_4072                                                            Moeten nog 35 km en voornamelijk rolling hills en een enkele klim. Nou daar gaan we dan maar voor . Er vliegen behoorlijk wat F 16 ’s boven ons hoofd en enkele Tomahawks. Dit is duidelijk het oefenterrein van de luchtmacht. Zeven km voor het einde stoppen we nog even voor wat eten en drinken en wat water over je heen.

img_4074Arnold , Shimon en Manjaimg_4077

Nou dat is dus weer een dag met een gouden randje. Grootste gedeelte van de Nederlandse on roaders slapen in de kibboets Mashabiem, enkelen helaas een uur met de bus in Mitzpe Ramon. Er komt een foto binnen van de challenge rijders die hebben vandaag 144 km gefietst. Waanzinnig !

img_4078Gerard , Marin en Yaron

Morgenavond zijn we weer allemaal bij elkaar voor het slotfeest , maar eerst morgen nog zo’n 80km fietsen. En daarna op naar Jerusalem voor het grootste feest de aankomst bij Alyn.

Welterusten,

Judy

3 gedachtes over “ALyn 2016#23 Woestijn

1. Lieve Judy, wat geniet ik van je verhalen en prachtige foto,s die mij een mooi beeld geven van Israël, althans van de route die jullie al zwoegend moeten afleggen. Ik heb grote bewondering voor alle deelnemers maar speciaal voor jou Judy omdat jij je niet zo lekker voelde en dan is het helemaal afzien, maar jij hebt je niet laten kennen! Ik vraag me af waar jij de fut vandaan haalt om na zo,n zware dag nog zulke boeiende verslagen te schrijven dat is pas topsport. Sterkte voor morgen en veel plezier,groeten